.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
سنگرسازان بی سنگر ، نام با مسمّا در قاموس کلمات جنگ
سیدمهدی علوی

اینک حدود 30 سال از آغاز جنگ و 22 سال از پایان جنگ می گذرد ، از آن روزها چه به یادمان مانده آن روزها چه روزهایی بود ، آن روزها را چگونه می نگریم و حال چگونه یادش می کنیم و اگر یادی از آن روزها نشود ؛ چه
می شود ، آن روزها سنگرها و خاکریزها چگونه بنا می شد ، همت سنگرسازان بی سنگر یا هیبت ابزار جنگی .



هنوز اسناد و آثار جنگ و نقش جهاد سازندگی در بایگانی هاست و به تاریخ تبدیل نشده ، هنوز دشت ها و کوه های سر به فلک کشیده وجود جاده ها ، خاکریزها و پل ها ، یادگار این قشر عظیم حکایت از ایثارگری آنان را روایت می کند ، هنوز این اسناد بوی شهیدان را می دهند ؛ هنوز مردمانی هستند که از وجود پربرکت جهادگران عزیز انسجام و وحدت را آموخته و فرهنگ ناب جهادی را سرلوحه تفکر خود دارند ، آری جهاد نامی آشنا برای مردم دشت و کوهستان ، نامی دل آرام برای مردم کویر ، هم نشینی دلسوز برای روستائیان و نوای دلنشین به عمق درون همه انسان های پاک سرشت است ، این نهاد مقدس با داشتن جوانان مومن و فداکار و کم توقع ، پس از 15 روز که از شروع جنگ می گذشت ، اولین اکیپ ها از سراسر کشور را به سوی جبهه های غرب و جنوب اعزام کرد و در خطوط مقدم جبهه و پشت جبهه مستقر نمود و از همان لحظه استقرار فعالیت های مستمر و دشمن شکن خویش را آغاز کرد .
حضور ایثارگران جهاد سازندگی به مثابه قطره ای از دریای خروشان امت حزب ا... در کلیه سنگرها و صحنه نبرد تاثیر شگرفی در تقویت و حمایت جبهه ها و گشودن راههای جدید در دفاع و کوتاه نمودن دست متجاوزان داشت .
حضرت امام (ره) در پیام خود به فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مناسبت پیروزی در عملیات ظفرمند والفجر ده فرمودند : «سلام خالصانه را به همه فرماندهان عزیز و شجاع و رزمندگان ظفرمند پیروز سپاه و بسیج و ارتش و هوانیروز و نیروی هوایی و جهادگران دلاورگمنام و . . . » ابلاغ نمایید .
حضرت امام خمینی (ره) در آخرین پیام به جهادگران و سنگرسازان بی سنگر فرمودند :
«شجاعت دلیرمردان و شیرزنان جهادی در جهادمان علیه کفر و بیداد زبانزد خاص و عام است . »
به جرأت می توان گفت دوران طلایی جهاد سازندگی دوران دفاع مقدس بوده و با آغاز جنگ تحمیلی با بسیج نیروهای تخصصی مردمی از سراسر کشور گام در همآوردگاهی نهاد که نیروهای متعهد و متخصص آن توانستند حماسه های به یاد ماندنی و بی مانندی را در عرصه جنگ خلق کنند و تا آن جا معمار بزرگ انقلاب اسلامی فرمودند : «زحمات بی وقفه جهاد این سنگرسازان بی سنگر در دفاع مقدسمان از جمله مسایلی است که ترسیم آن در قالب الفاظ نمی گنجد» .
جهاد سازندگی در جبهه های رزم نیز تعهد و تخصص را درهم آمیخت و حماسه های بسیار به یادماندنی آفریدند ، ابتکارها ، خلاقیت ها ، عشق ها و خلوص ها و ایثارها و فداکاری از خودشان نشان دادن ، که بی گمان در صفحات درخشان تاریخ این مرز و بوم با خطوط برجسته نوشته خواهد شد ، نام زیبا و اسم با مسمّای سنگرسازان بی سنگر به قاموس کلمات جنگ افزوده شد و بر سر زبان ها افتاده و شهره گشت ، بیگانگان از عظمت جهادگران ؛ این سنگرسازان بی سنگر از شهادت ، ایثار و روح شهادت طلبی در سال های نبرد یاد می کردند و حیرت آنان را برانگیختند ، آنانی که با ساختن پل خیبر شاهکار مهندسی دوران دفاع مقدس ، جهانیان را به شگفتی وا داشتند ، اعتراف قدرت های استکباری به قدرت ایمان معنوی و انگیزه الهی و برتری روحیه و توان رزم آن ها در صحنه های جنگ در زمینه های گوناگون ، همچون مهندسی رزمی بارها و بارها بر تلکس ها ، ماهواره ها و رسانه های گروهی دنیا غرب جای گرفت و به سراسر دنیا انعکاس یافت ، همچون احداث پل خیبر ، پل بعثت ، اسکله ، سکوی پرتاب موشک ، باند فرودگاه ، اورژانس صحرایی ، احداث جاده تدارکاتی ، خاکریزها و دهها فعّالیت مهم نقش جهانی خود را در جنگ به نمایش گذاشت و به گواه تاریخ یکی از محکمترین سنگرها در جبهه های نیرد حق علیه باطل سنگر جهاد سازندگی بود .
در پایان درود می فرستیم بر آنان که شقایق وار در آتش سوختند و منصوروار دو رکعت نماز عشق اقامه نمودند ، آنانی که گیسوان شهادت را بوسیدند و لعل خوش زندگی را تقدیمش کردند تا رایحه بهشت نعیم را ببویند و به مروارید سعادت و خوشبختی در آخرت رسیدند ، آنانی که زندگی را نثار عشق خدایی کرده اند .
والسلام

سیدمهدی علوی
رئیس گروه نوسازی و تحول اداری سازمان جهادکشاورزی استان مازندران


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

محمدی 1 مهر 1389
سنگر سازان بی سنگر مردانی دلیر در خاکریز های عشق به میهن وطلیعه داران جهاد حق علیه باطل هستند یاد و نامشان ره توشه راهمان

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.976 seconds.